Tuesday, May 13, 2008

Jag tror jag kom på den bakomliggande orsaken till min ångestklump i magen: Det känns som att jag inte har någon kontroll över mitt liv.

Tiden flyter iväg och jag kan inte minnas vilka beslut jag fattat som fått händelser att utvecklas i en viss riktning. Sommarjobbet. Jag får sms från min kontaktperson som säger till mig vad jag ska göra. På måndag-tisdag ska jag ta truckkort. Truckkort? Vem har bestämt att det är nödvändigt? Vecka 24-25 har jag introduktion och vecka 26-33 ska jag jobba. Mitt liv följer en plan som inte jag har lagt upp.

Samma handfallenhet känner jag inför min utbildning. I tre år har jag följt anvisningar slaviskt och trots att jag alltid tyckt att det varit intressant är det hela tiden någon annans behov jag tillgodosett. Till hösten ska jag läsa Historia C för att jag inbillat mig själv och alla i min omgivning att jag har någon sorts plan.

Det är som att jag står och betraktar mitt liv, känner att jag borde göra något annat men att jag inte vet var jag ska börja eller om jag ens vågar. På något sätt vill jag känna mig aktiv, ha inflytande, påverka någonting, samtidigt som jag bara vill frånsäga mig allt ansvar och börja om från början med lite i taget.

Hur kommer jag ifrån känslan att jag befinner mig i ett ekorrhjul?

Nu: Sova. På riktigt den här gången.

31400. Eller är det 61400?

No comments: