Sunday, April 22, 2007

Alkaios, Aiskylos, Aristoteles, Archilochos, Alkman, Aristofane m fl

Jag blir irriterad. Grekerna har 24 bokstäver att röra sig med och likföbannat väljer nästan varenda jävel att titulera sig med ett namn som börjar på "A". Detta försvårar studierna oerhört eftersom det blir snudd på omöjligt att hålla isär gubbarna. Tacka vet jag Sapfo (fast bara för att hon är kvinna och därigenom skiljer sig från mängden. Börjar namnen inte med "A" inleds de nämligen med största sannolikhet med "S").

Jag känner mig hemskt stressad inför tentan eftersom jag inte kommit så långt som jag tänkt i mina förberedelser. Gårdagen försvann på ett visserligen mycket angenämt vis men idag ångrar jag att jag lät den passera så lättvindigt. Det passar inte att vara glad i hågen när det är tentatider.

Fast egentligen har jag nog ganska gott om tid på mig. Eller, gott om tid är ju en överdrift av sällan skådat slag, men jag borde inte känna mig så galet stressad som jag gör med tanke på att jag faktiskt har tre hela dagar till mitt förfogande. Problemet är att av det jag läst idag tycks ingenting ha fastnat. Och detta skyller jag alltså på grekerna med sina jobbiga namn.

Men nu ska jag ta med mig anteckningarna till badet för att se om min hjärna är mer mottaglig för diverse sedan länge döda krulltottars tankar och teorier i en mer angenäm miljö.

Det finns en överhängande risk att jag somnar.

1 comment:

Jo said...

Hey, Whatever Happened to Saturday Night? Ligger du i dvala på den innätade balkongen?